Hoppa till sidans innehåll

Ny ledare


Information till ledare i AAIK

Ungdomsledarmöten

En gång i månaden samlas alla ungdomsledare i klubblokalen på Telegatan 6 för att ta upp aktuella frågor. I början på året görs en spelarinventering och man ser över vilka serier våra olika lag ska anmälas till. Ett mail skickas ut som påminnelse när det är dags för möte.

 

Träningstider

På ungdomsledarmötena delas träningstiderna på konstgräs under försäsongen upp mellan lagen. Även grästider från maj-sept. För att boka tider inomhus under andra delar av året kontaktas Magnus Svedlund 070-6368654. Avbokningar av tider ska antingen genom att själv ringa Fritidskontoret eler kontakta Magnus.Det är viktigt att komma ihåg för att slippa betala för tiden i onödan.

 

Förråd

Varje lag har ett förråd i tegelbyggnadens källare där bollar, koner, västar, matchtröjor osv förvaras. Detta ses över innan varje säsongsstart och ansvarig för det är Magnus Svedlund.

 

Nycklar och tagg

För att komma in genom dörrarna behövs en tagg med en personlig kod. Kontakta fritidskontoret och Benny Andersson som har hand om utlämning av taggar.

 

Benny Andersson
Tele: 645 114
Mobil 070 - 864 55 33
E-post: This is a mailto link
Bennys ansvarsområde är att, i dialog, utveckla föreningslivet i kommunen. Benny har också hand om lotteritillstånd, föreningsregister, fritidskontorets hemsida samt nyckeltaggar till de olika anläggningarna.

 

Material

Inför varje säsong görs en inventering bland lagen för att se vad som behöver kompletteras och vad som kan lämnas vidare till något annat lag. Efter det görs beställningar på det som fattas. Magnus Svedlund är den som ansvarar för materialinköp denna säsong. Det spelarna köper själva är blå matchshorts och blå strumpor.

 

Medlemsavgifter

Det kostar 400 kr/år att vara enskild medlem i AAIK. Är man flera aktiva i familjen kostar det 500 kr för alla tillsammans. Spelaravgifter tillkommer.

 

Klubbkväll

I mars varje år ordnas en klubbkväll för alla medlemmar i Avesta AIK.Vi har Stadium som vår leverantör. Då kan man köpa fotbollsskor och träningskläder till rabatterade priser.  Som ny ledare får man hämta ut en Avesta AIK overall gratis. Det tar ett par månader innan overallerna och en del av träningskläderna kan hämtas ut. Det står på vår hemsida när det är dags att hämta och betala det man beställt.

 

Hemsidan

Alla lag har varsin lagsida där man kan lägga ut all information som rör laget. För det krävs inloggningsuppgifter. Maila kansliet så kommer Niklas Hagman hjälpa er med de uppgifterna. Även info om hur hemsidan fungerar kan ni få av Niklas.

e-post till kansliet: This is a mailto link

 

Personuppgifter

I ledarpärmen finns en blankett som delas ut till nya till spelare. Lämna in spelaruppgifterna till kansliet som sedan lägger in dem i medlemsregistret. Då kan man skapa en grupp på Idrott online sidan för det egna laget och när uppgifterna väl finns där kan man själv komma in via en egen inloggning och sköta all närvaroregistrering via datorn eller sms. Föreningen får bidrag för varje spelare och träningstillfälle sk LOK-stöd, 8 kr per gång/ spelare. Därför är det viktigt att närvaroregistreringen görs ordentligt.

 

Från det år en spelare fyller 12 år behövs en ungdomsregistrering. En sådan blankett finns i ledarpärmen för de aktuella lagen och den ska fyllas i av vårdnadshavare och spelaren.

 

Vid match

Innan säsongen börjar får man ut förslag på datum för alla matcher. De ligger under helgerna. Man kan själv bestämma dag och tid vid hemmamatcher. De ändringarna görs via kansliet. Behöver man ändra en bortamatch kontaktar ni själva det andra lagets ledare. Både ändringar av hemmamatcher och bortamatcher meddelas till kansliet. Det kan vara bra att ringa någon dag innan och hälsa motståndarlaget välkomna vid hemmamatcher. Då kan man kolla av så att tiden stämmer och att de hittar till Avestavallen. Ändrar ni en hemmamatch med kort varsel måste ni meddela det till kioskansvarige i det lag som den veckan ansvarar för bemanningen av kiosken. Titta under kioskfliken på hemsidan.

 

Domarlista och betalning

Det brukar komma ut en domarlista inför säsongen med datum och namn på de domare som ska döma resp. match. Det finns en domarflik på hemsidan. Ring gärna och checka av dagen innan så ni inte står utan domare. Domarna ansvarar själva för att ta med sig domarkvitto till matcherna. Efter match lägger lagets ledare kvittot i brevlådan som finns inne i tegelbyggnaden (vid tornet) direkt till höger innanför dörren.

 

Matchrapport

Inför varje match ska även en matchrapport lämnas in till domaren. Det görs via Fogis och skrivs ut och lämnas in till domaren.Ev finns det också blanketter att fylla i. På den ska alla tröjnummer fyllas i samt namn och personnummer. Lappen lämnas sedan över till motståndarlaget som också fyller i sina uppgifter där.

 

Resultatrapportering

Det är hemmalagets ansvar att rapportera in resultat efter match. Detta görs enklast via sms. Gå in på hemsidan under fliken ledarsidan och sedan på resultatrapportering. Där finns instruktioner hur man går tillväga. Vid cupmatch ska det segrande laget rapportera in resultatet.

 

Tvätt

I källaren i tegelbyggnaden finns tvättmaskiner och torktumlare för matchkläder som sköts av det egna laget. Varje lag som spelar seriespel har en egen tvättkorg.

 

 

Uppdrag

För att få föreningens ekonomin att gå runt krävs en del ideellt arbete av föräldrar. Varje lag förutom de allra yngsta ansvarar under ca 3 veckor för bemanningen av kiosken på Avestavallen. Dessa veckor är utspridda under säsongen men AAIK har ansvar för kiosken från 1 april till 30 sept. Varje lag behöver ha en kioskansvarig som är den som fördelar ut tider till föräldrarna. Alla kioskansvariga samlas innan säsongen till ett möte där rutiner för kiosken gås igenom.

 

Vi har under flera år haft uppdrag vid Avestafestivalen. Alla lag från A-lag och nedåt har hjälpt till. Ungdomslagen har bl.a. ansvarat för lotterier och biljettförsäljning vid tivolit samt städning av Gågatan. Detta evenemang har varit en mycket viktig inkomstkälla för föreningen

 

Intäkter till det egna laget

Man kan tjäna pengar på olika sätt till det egna laget. En del har sålt New Body, toalettpapper, kakor, tidningar osv. Då sköts allt inom det egna laget och hela förtjänsten går dit. Vid hemmamatcher kan laget också ha t.ex. bollkastning i halvtid. Till lotterier, bollkastning eller liknande är det tillåtet att ta emot saker från privatpersoner eller företag som kan användas som vinster. Vid aktiviteter och evenemang där Avesta AIK står som arrangör men där ett speciellt lag sköter det hela så delas intäkterna 70/30. 70 procent till laget och 30 procent till föreningen. Kan vara en egen cup eller något annat evenemang.

 

Sponsring

All sponsring förutom det ovan nämnda ska ske via föreningens sponsoransvarige. I år är det styrelsen som ordnat med sponsring och kontaktperson därifrån är Fredrik Andersson. Hittar man en sponsor som är NY och som vill sponsra ett enskilt lag så görs det på samma sätt som ovan. Alltså 70% till laget och 30% till föreningen.

 

Regler

I AAIK:s policy kan man läsa om hur man som spelare och ledare ska uppträda om man är medlem i vår förening. Är det spelare eller ledare som bryter mot dessa regler bör åtgärder vidtas. Om en spelare missköter sig eller uppträder olämpligt vid träning eller match får ledarna i laget i första hand avgöra vilken åtgärd som är mest effektiv. Vid ungdomsledarträffarna kan dessa frågor diskuteras. Det är mycket viktigt att även ledare uppträder på ett föredömligt sätt. Policyn finns att läsa via länken nedan:

Föreningspolicy (klicka för öppna i nytt fönster)

 

För att hålla ordning i omklädningsrummen måste en ledare eller annan vuxen vara sist kvar efter träning/match och se till att det är snyggt när laget lämnar omklädningsrummet. Om dörren är uppställd så se till att den stängs om ni är sist därifrån.

 

Tränarutbildning

Man kan anmäla sig till tränarutbildning som bekostas av föreningen. AAIK ser gärna att så många som möjligt av ledarna har tränarutbildning. Intresse och anmälan till detta ses över på ungdomsledarträffarna.

 

Representations- och Tävlingsbestämmelser

Via länken http://dalafotboll.nu/tavlingsfragor1/tavlingsbestammelser-2013

Uppdaterad: 2016-10-27 19:10
Skribent: Avesta AIK

Postadress:
Avesta AIK - Fotboll
Telegatan 6D
77431 Avesta

Besöksadress:
Telegatan 6D
77431 Avesta

Kontakt:
Tel: 0226-582 94
E-post: This is a mailto link

Se all info